Manfaat Konsumsi Belalang untuk Kesehatan yang Jarang Diketahui!

Manfaat Konsumsi Belalang untuk Kesehatan yang Jarang Diketahui!

ilustrasi-ist-radarcirebon.com

RADARCIREBON.COM - Bagi banyak orang di Eropa dan Amerika Serikat, jangkrik dan belalang bukanlah santapan. Namun, serangga tersebut adalah camilan yang populer di sebagian wilayah Afrika dan Asia. Serangga tidak hanya sarat gizi, tapi juga minim risiko terhadap iklim.

Menurut kajian yang dijalankan oleh National Autonomous University of Mexico, sebanyak 1,700 spesies serangga dimakan di 113 negara di seluruh dunia, kebiasaannya sebagai pengganti kepada daging. Kajian tersebut turut menyatakan bahawa kebanyakan serangga adalah kaya dengan protein dan mineral serta rendah kolesterol.  

Di Mexico akan sering dijumpai orang jualan belalang goreng di pasar malam atau pasar raya.

Hakikatnya, makan serangga mungkin akan mendatangkan manfaat terhadap kesehatan kita.

BACA JUGA:MMKSI Hadirkan Petualangan dan Inovasi Menyenangkan di GIIAS 2023, Hidupkan Kebahagiaan Pengunjung

BACA JUGA:Bolehkah Belalang Dimakan? Begini Hukum Menurut Islam

Serangga ini dikatakan mempunyai kandungan protein yang sangat tinggi. Protein yang wujud di dalamnya juga sebenarnya adalah lebih berzat berbanding protein yang terdapat di dalam makanan laut seperti udang atau ikan. Bukan itu sahaja, rasanya juga dikatakan sangat sedap, walaupun ia sangat subjektif dan bergantung kepada individu itu sendiri juga. Hanya dengan menggoreng atau memanggangnya begitu sahaja, rasanya sudah cukup enak dan tidak perlu ditambah dengan apa-apa perencah atau perasa.

Meskipun kenyataan ini mungkin agak aneh, namun Biology Institute of the National Autonomous University of Mexico (UNAM) mengatakan bahawa pengambilan serangga ini sebagai sumber makanan sebenarnya jauh lebih sehat berbanding daging atau ayam kerana kandungan nutrisinya yang sangat bagus untuk kesihatan.

Selain sangat kaya dengan protein, serangga ini sebenarnya mempunyai vitamin A, B dan C. Untuk pengetahuan anda, kandungan proteinnya adalah sangat jauh lebih tinggi berbanding ikan atau produk tenusu seperti susu, keju, yogurt dan lain-lain. Dalam pada itu lagi, serangga ini turut membekalkan kandungan magnesium, kalsium, zink dan serat untuk tubuh badan kita.

Dari segi teksturnya pula, ia adalah keras seperti cengkerang di luar dan lembut seperti daging di dalam. Maka tidak heranlah mengapa serangga ini mempunyai kelompok peminatnya yang tersendiri. Bagi anda yang belum tahu, sebenarnya terdapat beberapa manfaat makan serangga ini terhadap kesehatan kita.

BACA JUGA: Bupati dan DPRD Kabupaten Cirebon Sepakat Tandatangani KUA-PPAS 2024 Mencapai Rp3,8 Triliun

BACA JUGA:Peletakan Batu Pertama Ponpes Daarul Faa'iziin

Berikut manfaat konsumsi belalang untuk kesehatan:

1. Menjaga sistem Imunisasi
Belalang dikatakan mampu untuk membantu menghalang kesann radikal bebas terhadap tubuh badan kita. Memakannya sudah pasti menguatkan daya imun tubuh badan kita.

2. Menguatkan Ketumpatan tulang dan gigi
Selain itu kulit belalang mengandung kalsium yang sangat tinggi. Dengan kalsium ini membantu mengekalkan ketumpatan tulang dan gigi serta bagus untuk mengurangi rasa sakit belakang terutama bagi ibu sedang hamil.

3. Merawat Anemia
Kondisi ini dimana sel dara merah sangat kurang didalam tubuh badan.Apa pun rawatannya pasti akan berkaitan dengan pengambilan makanan atau suplemen untuk menambahkannya. Dikatakan pengambilan serangga ini sebagai makanan mampu merangsang tubuh badan untuk menghasilkan lebih banyak sel darah merah. Ini sekali gus mampu membantu merawat masalah anemia.

4.Memperlambat proses penuaan
Pengambilan serangga ini sebagai sumber makanan dikatakan mampu melambatkan proses penuaan kerana ia akan membantu mengekalkan kulit dan menjadikannya kekal elastik. Bukan itu sahaja, serangga pemakan daun seperti belalang dan sebagainya ini juga mampu membantu menghalang kedutan pada wajah.

BACA JUGA: Bupati dan DPRD Kabupaten Cirebon Sepakat Tandatangani KUA-PPAS 2024 Mencapai Rp3,8 Triliun

BACA JUGA:Peletakan Batu Pertama Ponpes Daarul Faa'iziin

5.Merangsang otak
Seperti kismis minda yang selalu anda makan ketika kecil, serangga ini juga mungkin mampu memberikan kesan yang sama. Dikatakan pengambilan makanan ini mampu meningkatkan konsentrasi, kepintaran serta memori individu. Namun begitu, penelitian yang lebih lanjut perlu dilakukan untuk menentukan kebenaran kenyataan ini.

Begitulah 5 manfaat konsumsi belalang untuk kesehatan tubuh kita.

Cek Berita dan Artikel yang lain di Google News

Sumber: